Σε περιόδους αναταράξεων το franchising δίνει λύσεις
Παναγιώτης Ρουσόπουλος, Managing Partner της THE FRANCHISE CO .
«Φτάσαμε ή όχι ακόμα;» ήταν πάντοτε το παράπονο των παιδιών στα μακρινά ταξίδια. Η φράση αυτή στο μετάπανδημικό τοπίο είναι πολύ επίκαιρη, όταν πράγματι ορισμένες από τις προ πανδημίας «κανονικότητες» επιστρέφουν, όμως παράλληλα διατηρούνται ισχυρές καταναλωτικές συνήθειες και πρότυπα που εδραιώθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας και όλα αυτά τη στιγμή που ένας εξαιρετικά πρωτόγνωρος συνδυασμός παραγόντων που καθορίζουν την αγορά και το ανταγωνιστικού περιβάλλον, οδηγεί πολλούς από μας να ψιθυρίζουν… ακόμα μία «τέλεια καταιγίδα».
Η επιστροφή σε έναν προ-πανδημίας τρόπο ζωής δεν υπάρχει πλέον στην agenda, αλλά τελικά συνειδητοποιούμε ότι ίσως το γεγονός αυτό δεν είναι αναγκαία κακό. Απλά πρέπει να προσαρμοστούμε στο νέο περιβάλλον, να κατανοήσουμε ότι και αυτή η περίοδος είναι μία περίοδος συνεχών αλλαγών και ανακατατάξεων.
ΠΟΙΟΙ ΚΛΑΔΟΙ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
Σε αυτό το σημείο υπάρχουν δύο αναγνώσεις. Πράγματι ενώ μερικοί κλάδοι μπορεί να συνεχίζουν να κλονίζονται και να αναζητούν ένα νέο «βηματισμό», άλλοι ήδη έχουν σταθεροποιηθεί και ατενίζουν με αισιοδοξία το μέλλον.
Ενδεικτικά το μεγάλο κύμα υιοθέτησης κατοικιδίων και ζώων συντροφιάς που σημειώθηκε κατά το lockdown είχε ως κατάληξη και να αυξάνεται η αγορά αλλά και οι καταναλωτές να αναζητούν διαφοροποιημένες επιλογές φροντίδας -προϊόντα, υπηρεσίες των κατοικιδίων τους. Νέες αγοραστικές συνήθειες προσφέρουν μοναδικές ευκαιρίες στις αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, αλλά και σε νέους που θέλουν να εισέλθουν στην αγορά.
Αλλά και σε αγορές που αντιμετωπίζουν συρρίκνωση σε πραγματικούς όγκους, ακόμα και εκεί ο συνδυασμός μειωμένης ζήτησης και αλλαγής καταναλωτικών προτύπων ωθεί παραδοσιακούς παίκτες έξω από την αγορά, δημιουργώντας ευκαιρίες τόσο για συγκροτημένα concept που δραστηριοποιούνται στον χώρο, όσο και για νέους παίκτες. Νέα concept, νέα επιχειρηματικά μοντέλα αξιοποιούν τις αλλαγές αυτές στο ανταγωνιστικό πεδίο προσφέροντας στον καταναλωτή νέες καινοτόμες υπηρεσίες, νέες αγοραστικές εμπειρίες αλλά και στους νέους επενδυτές επιτυχημένα μοντέλα επιχειρηματικής δραστηριοποίησης.
Παράλληλα, και ενώ τα ισχύοντα επίπεδα ανεργίας μπορεί να είναι χαμηλά και πολλές επιχειρήσεις να διψούν για ανθρώπινο δυναμικό, δεν υπάρχει αμφιβολία πως η οικονομία μας θα βιώσει επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης -ενώ άλλες χώρες της Ε.Ε. θα αντιμετωπίσουν και ύφεση- και αυτό εν μέρει οφείλεται στην παγκόσμια αποσταθεροποίηση και στον πόλεμο, γεγονότα που επηρεάζουν τις τιμές των καυσίμων και πρώτων υλών δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Τα πιο πολλά από όσα αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι αχαρτογράφητα νερά. Ακόμη και οι ειδήμονες μπερδεύονται από τις εναλλαγές και τις ανακατατάξεις που συμβαίνουν στην αγορά και χρησιμοποιούν όρους όπως «πραγματικά παράξενο» και «εξαιρετικά περίεργο». Όμως αναντίρρητο γεγονός είναι ότι τα δίκτυα franchise απέδειξαν ότι ασχέτως κλάδου έχουν πετύχει και να διαχειριστούν καλύτερα τα προβλήματα ελλείψεων ανθρώπινου δυναμικού αλλά και τις επιπτώσεις που δημιούργησε η αύξηση του κόστους ενέργειας και των πρώτων υλών. Αξιοποίησαν την τεχνολογία, ενεργοποίησαν στρατηγικές συμμαχίες, οικοδόμησαν στέρεες σχέσεις με στρατηγικούς προμηθευτές, σταθεροποίησαν την εφοδιαστική τους αλυσίδα, επανακαθόρισαν το προϊοντικό τους μίγμα και την αρχιτεκτονική τιμών, αναδιάταξαν τα δίκτυα σημείων πώλησης και τα πλάνα ανάπτυξής τους κοκ. Όλα; Προφανώς και όχι. Όμως σημαντικός αριθμός διευρύνει μερίδια, ενισχύει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα προσελκύοντας καταναλωτές και επενδυτές.
ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ FRANCHISE
Ο πληθωρισμός έχει ανέλθει σε πρωτοφανή επίπεδα, γεγονός που δεν τα έχουμε ξανασυναντήσει τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Και η διαχείριση του κόστους γίνεται ακόμη πιο κρίσιμη σε περιόδους πληθωρισμού. Τα καλά νέα είναι πως τα συστήματα franchise έχουν βασιστεί στη δυναμική των μαζικών αγορών και λειτουργιών on-site, παράγοντες χάρη στους οποίους η διαχείριση της εργασίας και των άλλων δαπανών γίνεται με μεγαλύτερη αμεσότητα και αποτελεσματικότητα.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΛΥΣΗ ΤΟ FRANCHISING;
Σε περιόδους αναταράξεων είναι που οι επιχειρηματίες χρειάζεται να λάβουν σοβαρά υπόψη τους το franchising. Μέσα σε αυτό το ασυνήθιστο επιχειρηματικό κλίμα, ωστόσο, είναι που το franchising σαν επιχειρηματική λύση παραμένει ένας σταθερός τρόπος για να πλοηγηθεί κανείς μέσα σε αυτά τα σενάρια αλλαγής καθώς οδεύουμε προς τη νέα χρονιά. Σε καιρούς ανακατατάξεων οι επιχειρηματίες πρέπει να αξιολογήσουν σοβαρά το franchising ως ένα μέσο επιχειρηματικής ανέλιξης μειωμένου ρίσκου. Και μια από τις διαπιστώσεις, χαρακτηριστικές αυτών των περίεργων καιρών, είναι πως όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά δημιουργώντας έτσι ένα κύμα στην αγορά franchise από τα πλέον ισχυρά των τελευταίων ετών. Παρέχοντας στα υγιή δίκτυα και στα συγκροτημένα νέα συστήματα franchise πολύτιμα κεφάλαια, απαραίτητα για την επίτευξη των αναπτυξιακών τους στόχων αλλά και πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, ταλέντα που γίνεται όλο και πιο δύσκολο να προσελκύσει και να διατηρήσει κανείς.
Φυσικά, το πρώτο βήμα σε κάθε επιχειρηματική δραστηριοποίηση είναι ο σχεδιασμός και υλοποίηση συστηματικής έρευνας με την αξιοποίηση ειδικών εταιρειών συμβούλων Franchise ώστε να σας βοηθήσουν να καθορίσετε πώς μπορείτε να επωφεληθείτε από αυτές τις πρωτόγνωρες δυναμικές της αγοράς.
ΤΙ ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΔΙΔΑΞΕΙ Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΥΤΗ
Καθώς πιλοτάρουμε μέσα σε αυτά τα αχαρτογράφητα νερά, αυτό που μάθαμε τα τελευταία δύο χρόνια, είναι η αξία της διασύνδεσης, αλλά και της εγρήγορσης. Και το franchising, όταν γίνεται σωστά, παρέχει αποδεδειγμένα συστήματα και βέλτιστες πρακτικές για την ανάπτυξη της επιχείρησής σας με τρόπο που να τη διατηρεί ευπροσάρμοστη και συνδεδεμένη, αλλά και ικανή να ξεπεράσει αναταράξεις, κλυδωνισμούς σχεδόν οποιασδήποτε οικονομίας.